Jak sprawdzić czy jest szpera?

Co to jest Szpera?
Szpera jest to stopniowa blokada mechanizmu różnicowego. Polega to na tym, że moc jest rozkładana równomiernie na koła na danej osi. Blokowanie mechanizmu różnicowego jest używane w sporcie do tak zwanych poślizgów kontrolowanych "drift".
Szpera nie blokuje nam całkowicie dyferencjału tylko w pewnym stopniu.



Jak poznać czy mam szpere?
Najłatwiejszym sposobem by było odczytać tabliczkę na tylnym moście ale nie oszukujmy się nie każda tabliczka wytrzymała próbę czasu. Istnieją jeszcze dwa sposoby:
1) Stanąć autem częściowo na jezdni i piasku (poboczu) tak aby koła napędzane w tym przypadku tylne miały różną przyczepność do podłoża a następnie energicznie ruszyć. Jeżeli auto zostawiło ślad na piasku oraz dosyć widoczny ślad na asfalcie to autko posiada szpere jeżeli jednak ślad jest tylko na piasku lub ślad na ulicy jest minimalny to niestety takie autko nie posiada częściowej blokady dyferencjału..

Szpera


Zwykły dyferencjał


2) Auto należy podnieść na lewarku tak aby koło było oderwane od podłoża. Następnie należy spróbować kręcić kołem. Pamiętajmy zwolnić hamulec ręczny i odpowiednio zabezpieczyć auto przed stoczeniem. Jeżeli koło bez najmniejszego problemu się obraca to wiadomo że tej szpery nie posiada. Auto wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego nie pozwoli na taki zabieg.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz